Drúzok Izraelben

24 feb

Az iszlám gyökerű vallási közösségnek világszerte mintegy másfél millió tagja van, ebből 120 ezer él Izraelben és közülük 118 ezer izraeli állampolgár.

A 10. században Hamza ibn Ali, perzsa misszionárius által Kairóban alapított vallási közösség az iszlám síita szárnyából alakult. Eredetileg Libanonban éltek, onnan települtek át részben Szíriába, részben Izraelbe.

Mivel az eredetileg fanatikus muszlemek tanításait a kalifátus nemcsak, hogy nem fogadta el, de üldözte is, a drúzok kénytelenek voltak Libanon hegyei közé menekülni és feladni missziós tevékenységüket. Ettől az időtől (1043) szigorúan zárt közösségben élnek, tagjai a vallást nem hagyhatják el, idegen a vallásukat nem veheti fel és számukra tilos a közösségen kívüli házasságkötés.

Egynejűségben élnek, viszont a nőnek is joga van a választáshoz csakúgy, mint az esetleges válás kezdeményezéséhez.

Vallási rendszerük a külvilág számára nem hozzáférhető,  szent irataikat is csak a közösség tagjai tanulmányozhatják.

Mélyen hisznek a lélekvándorlásban, de eltérően a buddhizmustól azt tanítják, hogy a lélek csak emberbe költözhet és a lélekvándorlás csak hétszer ismétlődhet.

Arról, hogy a drúz közösség mennyire érintetlenül őrzi genetikai vonalát, az izraeli genetikai központ felméréséből szerezhettünk tudomást. Húsz izraeli drúz faluban végeztek DNS-vizsgálatot, aminek során 310 család vérmintái alapján arra a következtetésre jutottak, hogy az átörökítés női ágon történik, az azonos DNS-hordozói minden esetben anya-lány vonalon voltak kimutathatók. Zárt világuk egyik jellemzője, hogy a vizsgálatba bevont  310 családban 208 azonos családnévvel találkoztak.

A drúzoknak soha önálló hazájuk nem volt, a mai napig mindenütt kisebbségben élnek, ugyanakkor hitük azt diktálja, hogy a befogadó országhoz feltétlen hűséggel tartoznak. Ők úgy fogalmaznak, hogy “vérszerződésben” állnak a nekik otthont adó nemzettel.

Izraelben a drúzok teljes jogú állampolgárok, nem egy közülük komoly katonai, politikusi pályán szerzett hírnevet közösségének.  Nem számít kivételes esetnek körükben az egyetemi végzettségű, vagy  magasan kvalifikált szakmával rendelkező  személy sem.  Mivel az izraeli hadseregben katonai szolgálatot teljesítenek, leszerelés után szívesen alkalmazzák őket biztonsági őrként az ország egész területén. Ez azzal is együtt jár, hogy  lakóhelyük nem egyszer igen távol esik szolgálati helyüktől. Állomáshelyükön mindenütt biztosítanak számukra lakhatást, ők pedig úgy oldják meg a “családlátogatást”, hogy az egy hónapra előírt óraszámot összevonva dolgozzák le, majd hazautaznak falujukba.

Ugyanakkor, mint érdekesség megemlíthető,  a Golán-fennsíkon élő drúzok kivétel nélküli lojalitása Szíriához.

A drúzokkal kapcsolatos személyes tapasztalatom, hogy végtelenül vendégszeretőek,  jó társalgók, de ahhoz, hogy valamennyire is betekintést nyerhessünk az életükbe,  hagyni kell mesélni őket, de még véletlenül sem szabad az életvitelükkel kapcsolatos nyílt kérdéseket feltenni. Ha mégis elkövetjük ezt a tapintatlanságot, azonnal hallgatásba burkolódznak.

Közel 20 éves ismeretség kellett ahhoz, hogy legalább felszínes betekintést szerezzek a közösség életéről.

Informátorom nem gyakorolja a vallást, annyit azonban elmondott, ahhoz, hogy valakiből vallási vezető lehessen, nem elég a betöltött 15. életév, az illető nem lehet testi hibás, valamint nem fogyaszthat sem alkoholt sem egyéb drog-készítményt. Nem sújthatja a mindennapi kenyérkeresés kényszere, ami akár csak részben is elvonná figyelmét vallási elkötelezettségétől. Ennek az elkötelezettségnek azonban feltétlen belső késztetésből és nem külső kényszerből kell fakadnia.

 

drúz jellegzetesség a bajusz és a fehér kendővel kombinált fejfedő

európai megjelenésű fiatalok tánca (Wikipedia, Jusmine munkája)

drúz szent hely Nebi Shoaib-ban, benne az alábbi síremlékkel

a síremlék – érdemes megfigyelni a jellegzetesen keleti, “csipkézett” építkezést

drúz cserkészcsapat zarándokol az emlékhelyhez

drúz asszony nem a hagyományos (fekete ruha, fehér kendő) viseletben

drúz falu látképe a Golán-fennsíkon

az izraeli hadseregben elesett drúz katonák emléktáblája

 
2014. február 24.

Képek forrása: Google

25 hozzászólás to “Drúzok Izraelben”

  1. Gavriel 2014. február 24. hétfő - 20:45 #

    Személyesen is ismerek közülük jó párat. A lehető legjobb tapasztalataim vannak velük.

  2. berkovitsgy 2014. február 24. hétfő - 23:06 #

    A Golánon élők között az utóbbi néhány hónapban enyhe változás történik. Eddig hű szíriai állampolgárok voltak, de a történtek Sziriában azt a benyomást keltik, hogy a Golán Izráel része marad a belátható jövőben. Amelett egyáltalán nem biztos,hogy Szíria megmarad a mai formájában mint állam. Így számos Druz az izráeli állampolgárság felvételének lehetőségévelfoglalkozik.

    • Geyza 2014. február 26. szerda - 00:48 #

      Ez roppant érdekes !
      Eddig semmit nem tudtam a drúzokról.
      Hihetetlen dolgok ezek. De akkor szép a ilág ha sokszínű…

  3. izraeli 2014. február 26. szerda - 13:39 #

    Talan csak annyit szeretnek hozzafuzni -igaz, hogy vallasuk csak
    a 10-ik szazadban- az iszlam siita szarnyabol alakult-de ugy tudom,
    hogy az altaluk tisztelt Nabi Suajeb-profetajuk-tulajdonkeppen
    a bibliai Jitro- Mozes aposa-Cipora apja.
    Nem talaltam errol megfelelo irodalmat-de igy tartja a nephit.
    Meg egy eros kapocs a ket nep kozott.
    Errol talaltam egy cikket-angolul.
    A druzok 900 eve elnek “Palesztinaban”

    A felso Galilban van Pekiin falva{druz tobbsegu lakossaggal}- ahol
    a Rasbi- Rabbi Simon Bar Jochai-

    bujdosott egy barlangban fiaval-Elazarral-a Bar Kochba felkeles leverese utan.
    Itt el a zsido Zinati csalad -helybeli-utolso sarja{H.I vannak masok is-nem a faluban}
    Margalit Zinati- akik soha nem hagytak el “Palesztinat”- Margalit a faluban levo
    2000 eves zsido templom orzoje es – magyarazoja.
    Parommal ז”ל szep kirandulast tettunk Pekiinbe, ahol Margalit-szive minden
    melegevel fogadott bennunket- az “ujakat” .

    Talan a druz lakossagnak koszonheto, hogy a Zinati csalad soha nem kenyszerult
    “beterni” az iszlamba- mint a zsido “oslakosok” pl. Del-Hebronban.
    A mai kutatasok szerint – “Musztaarvim”-” elrejtve az arabok kozott”- zsidok-
    akik az orszagban maradtak- ma muszlemek- de tudnak gyokereikrol.
    Erosen emlekeztet a kereszteny marannusokra.

    A temaval eloszor- tudomasom szerint- Jichak Ben Cvi kezdett foglalkozni.
    Ma mar tobbet tudunk rola- bar a tema- politikailag- robbano.
    Bocsanat,- ha eltertem a tematol valamennyire-
    de fontosnak tartottam.
    Ime a cikk.

    Jewish Continuity

    • leharisrael 2014. február 26. szerda - 14:35 #

      Izraeli!
      Köszönjük a kiegészítést. Különösen érdekes lehet azon olvasóknak, akik eddig – saját bevallásuk szerint – semmit nem tudtak a drúzokról.
      Még egyszer, köszönet! :)

  4. Geyza 2014. február 27. csütörtök - 02:11 #

    Hát ez az !
    Tudatlan vagyok mint a mákoskalács belseje :D :D
    Eddig ha muzulmánokról hallottam akkor kettő dolog jutott eszembe:
    1 : Az SS vadállatok gúnyolódása a csont és bőr heftlingeken
    2 : Ezt meg nem irom ide le.

    • leharisrael 2014. február 27. csütörtök - 07:45 #

      Látod Geyza, pont ezért hozok időnként ilyen írásokat is. :D Az lesz majd a szép világ, ha minden írásom Izrael szebbik, érdekesebb oldaláról fog szólni… ez azonban még várat magára. Felülírja a napi politika! :(

  5. Hiryu2,0 2014. február 27. csütörtök - 14:32 #

    Nos gurkhákkal már találkoztam, hadseregben szolgáló drúzal még nem.
    De a történetek szerint, igazából három olyan népcsoport van, akikkel nem jó találkozni a harcmezőn, mert nagyon visszaadják:
    – a gurkhák
    -a drúzok
    – a vietnemiak

  6. Hiryu2,0 2014. február 27. csütörtök - 14:33 #

    bocsánat egy z hiányzott:(
    …. drúzzal..
    és vietnamiak….

    (okostelefon, érintőképernyő…:(( )

  7. Eldrad 2014. február 27. csütörtök - 16:09 #

    Lehar:
    .
    “…Az lesz majd a szép világ, ha minden írásom Izrael szebbik, érdekesebb oldaláról fog szólni…”
    .
    – Na, hajrá. Akkor jöhet egy- két cikk az izraeli Hi Tech fejlesztésekről (nem csak katonai, civil), orvostudományról, nobel- díjasokról, megújuló energiatermelő installációkról, sólepárlókról, stb.

    • leharisrael 2014. február 27. csütörtök - 19:01 #

      Tenném én, Eldrad, de nem lehet!
      Most is beleszaladtam egy újabb “gyöngyszembe”. Abbasz megelégelte Kerry “Izraelnek előnyös” javaslatait és felállt a tárgyalóasztaltól. De ez még mind semmi, Ha már a “palesztinok” nem fogadták el az amerikai terveket, akkor legalább Netanjahu lesz szíves megtenni ezt. Erről akarja jövő hét kedden meggyőzni Obama Bibit.

  8. Hiryu2,0 2014. február 28. péntek - 09:09 #

    Obama:
    Hmm… asszem a politikailag korrekt eljárások (feketét a Fehér-házba) bebuktak.
    Csak sokba kerül…
    Egyébként Terry Pratchett után, többé-kevésbé pontosan:(Korongvilág) :
    “Az hogy valaki valamelyik kisebbség tagja, nem jelenti azt, az illető nem lehtt egy rosszakaratú, szűkagyú rohadék.”

  9. Chiyori (@chiyori123) 2014. március 1. szombat - 00:05 #

    Mindig tanulok valami újat ezen az oldalon. :) Kedves lehar, ők is arabok, vagy külön népcsoportot alkotnak?
    Hihetetlen, milyen sokszínű a Közel-Kelet! Ha nem lennének háborúk, olyan csodás hely lehetne!

    • leharisrael 2014. március 1. szombat - 19:09 #

      Alapvetően a drúzok is arabok, hiszen az arab vallásból nőtték ki magukat, s mint ilyen, külön népcsoportot alkotnak. Ennek ellenére, senkinek nem ajánlom, hogy egy drúzt “learabozzon”.

    • Robi 2014. március 2. vasárnap - 04:02 #

      A Wikipédiából másolva:
      A másik tévhit: Sokan mondják a muszlinokra, hogy arabok. Csak úgy általánosságban. Ez megint nem helyes, hiszen arabul beszélnek a palesztinok Izraelben, de azt is illik tudni, hogy az izraeli keresztények is arabul beszélnek, az az anyanyelvük. Egyiptomban is arabul beszélnek a muszlimok és a kopt keresztények is.

      Talán nem tér el nagyon a témától az un. “keresztény arabok” fogalma – ez a hivatalos terminológia. Sokat olvasok róluk mostanában az izraeli lapokban, lassan kezdődő különválásuktól a muszlim araboktól — amit az utóbbiak nagyon elleneznek. Szerény véleményem szerint maga a “keresztény arab” fogalma hibás:
      1. mivel az arabok az iszlám térhóditásával érkeztek Palesztinába.
      2. a muzulmánok körében elképzelhetelen, büntetendő (és mindig is az volt) a keresztény (vagy más) hitre való áttérés.

      Ezért az izraeli kersztényekre nézve téves (és talán megalázó is) az arabokhoz való sorolás, ők nyilván nagyrészt az arab invázió előtti őslakosok leszármazottjai, mint a koptok Egyiptomban — közülük többen (Jézus és követőihez hasonlóan) zsidókból lettek keresztények és ezt a vallásukat megtartották. Persze az izraeli muzulmánok között is lehetnek az arab invázió előtti őslakosok leszármazottjai, akik meg Mohamed követőivé váltak… ők sem arabok.

      Emlékszem, Egyiptomban járva a helybeliek, akikkel beszéltünk (vallástól függetlenül) sértésnek tekintették és visszautasították az arab identitást, leginkább az ókori egyiptomi kultura leszármazottjainak, néprajzi értelemben koptoknak tartották magukat.

      • leharisrael 2014. március 2. vasárnap - 18:44 #

        Robi!
        Én a Wikipédiával csínján bánnék. Sokszor nagyon is hiteltelen.

        “hiszen arabul beszélnek a palesztinok Izraelben,” Hogyan beszéljenek, amikor arabok. Olyan, hogy palesztin nép soha nem volt, ezt Arafat találta ki. A környező arab országokból Palesztinában letelepedett arabokról lehet beszélni.

        A keresztény arabok mindig is különváltan éltek a muszlemoktól. Annyira, hogy amikor 2006-ban Gázában a Hamasz átvette a hatalmat, a Betlehemben élő keresztény arabok hosszú ideig még a házaikat sem hagyták el és védelemért Izraelhez fordultak.
        Szépen el is hagyták a területet, létszámuk nagyon lecsökkent. Ezt megtehették, mert klasszisokkal jobban képzettek, mint a muzulmánok és így könnyen kapnak letelepedési engedélyt európai országokban.
        Az Izraelben élő keresztény arabokra nézve egyáltalán nem megalázó az arab származásukra történő utalás. Saját magukat is így definiálják.

  10. Eldrad 2014. március 2. vasárnap - 14:37 #

    Lehar:
    .
    “..senkinek nem ajánlom, hogy egy drúzt “learabozzon”..
    .
    – Ez kb. nem olyan volna, mint ha valaki az UK- ban azt mondaná Írországban egy írnek, hogy ááh, de jó hely ez az UK, örülök, hogy megismerkedhettem egy angollal?
    .
    :)))

    • leharisrael 2014. március 2. vasárnap - 18:25 #

      Pontosan! :)

    • Robi 2014. március 3. hétfő - 02:57 #

      Lehar válaszához:
      Sok mindennel egyetértek, a “keresztény arabok” helyzetével kapcsolatban az irásodban. Ezek a tények ismertek számomra, nem ismétlem őket.

      1. Hogy palesztin nép soha se volt. azzal teljesen egyetértek – agymosás az egész. Palesztina csak egy térség neve, az itteni zsidók lapja volt a Palestine Post (most Jerusalem Post).

      2. Utánajárva a dolgoknak, egy állításomat vissza kell vonnom: ‘az arabok az iszlám térhóditásával érkeztek Palesztinába’ -irtam.

      Ez nem igaz, mivel az iszlám térhóditása előtt is már éltek arabok a térségben, akik tömegesen vették fel a kereszténységet, vagyis az iszlámnál régebbi vallást.

      3. Árnyalva a mondanivalómat, én néprajzi-származástani és nem nyelvi (vagy kulturális) értelemben beszéltem az “arabokról” – ezt a nyelvet sokan átvették, köztük jelentős középkori zsidó irók is. A welszieket vagy az íreket se tette angollá, az hogy átvették az angol nyelvet. (Ezzel a “Hogyan beszéljenek, amikor arabok” megjegyzésedre reflektáltam: beszélhetünk más nyelven, mint a származásunk, mint az őseink nyelve)

      4. Találtam egy mondatot, ami pontosabban tükrözi a mondanivalómat:

      “Most Palestinian Christians nowadays see themselves as culturally and linguistically Arab Christians with ancestors dating back to the first followers of Christ. They claim descent from a mixture of Jews and Gentiles who converted to Christianity in the first few centuries AD,[17] Romans, Ghassanids, Byzantines, and Crusaders.”
      A hivatkozott irás génkutatási eredményekre hivatkozik.

      5. Lehet, hogy ezeket sokan vitatják – de mivel a muzulmánról keresztényre való áttérést továbbra is irreálisnak tartom – a többségükre igaz lehet. Így – akik közülük ezt kivánják – jogosan különböztetik meg magukat attól a pán-arab, újabban “palesztin” többségtől, aki – vallásától függetlenül – az antiszemita terror követőit támogatja (Bishara, Ashrawi, Khoury, Habash, Fouad Twal, etc.)

  11. Eldrad 2014. március 3. hétfő - 01:23 #

    Wikipédira, különösen a magyar nyelvűre szigorúan tilos volt hivatkozni korábban az egyetemi dolgozatokban, bármilyen szinten. Miért?
    .
    1, Mert nem forrás értékű, legfeljebb forrásokra hivatkozik, melyek viszont néha használhatóak, de ez így közvetett, ezért nem hivatkozási alap.
    .
    2, Mert szabadon szerkeszthető, vagyis, bárki belenyúlhat. Nem ellenőrizhető a szerző kiléte, szakismeretei sem, ami teljesen kizárja a hitelességet,
    .
    Ilyen módon tökéletesen alkalmatlan forrásnak. Más kérdés, hogy egyes, nagy látogatottságú, magyar internetes médiák már rég lesüllyedtek arra a szintre, hogy a wikipédiára hivatkoznak (nem valami hiteles szak- vagy tájékoztató irodalomra).
    .
    Egyébként, volt több, vicces demonstrációja is a wikipedia alkalmatlanságának, jó példa volt pár éve a több év (!!!) jelenlét után kiszúrt marhaság, a “portugál- indiai háború”. Jól megszerkesztett anyag volt, tele nevekkel, hivatkozásokkal, remek leírásokkal, stb, és forrásmegjelölések sokaságával.
    .
    Csak éppen egy szó sem volt igaz belőle, mert ilyen háború soha nem volt, a források pedig egytől egyig kitaláltak voltak. És ez a hülyeség éveken át ott volt az angol nyelvű wikipédián, értitek a problémát, ugye?
    .
    A tudományos kutatásmódszertan szigorú szabályai nem véletlenül léteznek; arra valóak, hogy az ilyesmit elkerülje a gyanútlan érdeklődő.

  12. Eldrad 2014. március 3. hétfő - 11:17 #

    Robi:
    .
    “…az antiszemita terror követőit támogatja (Bishara, Ashrawi, Khoury, Habash, Fouad Twal, etc.)…”
    .
    – És ebben az a totál defekt Izraelnek, hogy úgy kell tenniük, mintha ezek közül bármelyiket is “tárgyalópartnernek” tekinthetnék (itt a PFSZ- vezérbandára gondolok, de ezek álláspontja azonos a felsoroltakkal, szóval, tök mindegy).
    .
    Úgy kell tenniük, mintha a leghalálosabb, őket kiirtani akaró gonosztevők nem is lennének azok, hanem “tárgyalópartnerek”. Mert hát ez így civilizált, és így elvárt, ugye.
    .
    Az agyam eldobom…

  13. izraeli 2014. március 3. hétfő - 19:22 #

    Eldrad es a tobbiek !
    Talaltam egy erdekes videot- melyet szeretnek
    megosztani veletek.
    Joan Peters- mint tobb zsido liberalis humanista-
    tamogatta a “palesztinokat”- mig elkezdte -komolyabban vizsgalni-
    mi is az igazsag- az “oslakossag”rol- es mi volt a briteknek
    a problemaja- a zsido bevandorlassal .
    Tobb mint 30 eve irt errol egy konyvet{ Innen – az orokkevalosagig}
    amirol-beszel a filmen.

    http://wn.com/joan_peters

    Meg egy cikk- amit szeretnek megosztani veletek-{bar olvasni-kevesebb
    turelmetek lesz-mint a filmhez.
    Az itt kozolt cikk egy amerikai-arab pro izraeli ujsagiro-Yusuf Farah
    tollabol.

    http://www.eretzyisroel.org/~jkatz/myths.html

    Meg egy film – a Hamasz fiarol- Moszab Haszan Juszufrol-
    akinek az apja a Hamasz alapitoi koze tartozott.
    O maga bortonben ult nalunk- es kemkedett a Sabach-nak.
    Ma- Amerikaban el-mint kereszteny- es utazik a vilagban-
    magyarazva- miert valasztotta ezt az utat- es remelven-hogy
    egyszer-beke lesz.
    A konyve-ugy tudom-megjelent magyarul is- “A Hamasz fia” cimen.
    Szerintem- naiv- de becsulom a batorsagaert.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Templom-hegy és környéke… | leharblog - 2017. július 24. hétfő

    […] figyelem középpontjába is került esemény során – két, szolgálatban lévő drúz (és nem arab) rendőr esett áldozatául a terroristák gyilkos […]

Hozzászólás a(z) Geyza bejegyzéshez Kilépés a válaszból