Pészach

20 Már

Pészach eredetét, hagyományait, halachikus (törvényi) előírásait és azt a számtalan előkészületet, amit az ünnep megtartása követel, egy poszt keretében nehéz lenne úgy összefoglalni, hogy az a nem zsidó érdeklődő számára is világos legyen.

Annyit azonban el kell mondani, hogy az est a legtökéletesebb rendben (széder) zajlik. A forgatókönyv adott, attól eltérni nem lehet. Vannak családok, –  ide tartozik a sajátom is – ahol a Haggádát (az egyiptomi kivonulás története) nem kizárólag a mesélő (mágid), vagyis a család legidősebb férfi tagja olvassa fel. Szokás, hogy a résztvevők mindegyike, már a legkisebb, de olvasni tudó gyerek is vállal egy-egy részt, amit saját szavaival, gondolat -és érzelemvilága függvényében magyarázattal is ellát.

Kezdődik az est azzal, hogy a legfiatalabb, mert ez mindig az ő feladata, felteszi bevezető kérdését: ?מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות “Miben különbözik ez az este a többitől?”  

A kérdés célja, okot szolgáltatni a történet elbeszélésére.

Indul a történet, melyből – a teljesség igénye nélkül – a négy fiú szerepét emelem ki.

 

Íme, a négy fiú: a bölcs, (haham) a gonosz, (raasa) a kissé együgyű (tám) és a negyedik, aki még kérdezni sem tud.

Bölcseink tanításaiból én két példát hoznék fel. Az egyik azt mondja, hogy a négy fiú négy egymást követő generáció megszemélyesítője. Az apa, a mesélő nincs köztük, ő még azt a nemzedéket képviseli, amelyik mindent világosan lát, számára a történések egyértelműek.

Az első fiú, a bölcs az I-teni törvényeknek, parancsolatoknak a jelentőségét, a miértjét keresi.

A második, a gonosz felteszi a kérdést. “Mire jó ez nektek?” Választ nem vár, saját magának válaszol azzal, hogy a Széder-estét elavult intézménynek tekinti, amin az idő már túlhaladt.

A harmadik, az együgyű, akinek már nincs emléke a szülői ház Széderjeiről, akinek a hagyomány nem más, mint folklór, már kérdezni sem tud. Annyit még tud, hogy ő zsidó, de mikor a Széder-tálat látja, azt kérdezi – “mi ez”?

A negyedik, aki még kérdezni sem tud. Ő az, akinek szemét fel kell nyitni, kérdés nélkül is el kell beszélni neki az egyiptomi kivonulás történetét.

A másik, hozzám közelebb álló magyarázat szerint a fiúk mindegyike egy-egy emberi tulajdonságot testesít meg, mely tulajdonságok egyszerre vannak jelen minden emberben.

 

Ünnep után ünnep, hisz Purimtól, a “sorsvetés” ünnepétől pont négy hét Pészach kezdete és ez az időszak a felkészülés jegyében zajlik.

Négy hét megfeszített munkájának finise a konyha Pészachra történő kaserolása.

Mivel legjobb tudásom szerint az ünnepi előkészület ezen részét kevesen publikálták, megkísérlem nagy vonalaiban bemutatni:


A konyha, miután az egész évben használt szekrények lezárásra kerültek. A mosogatók és munkaasztal lemosva-hypózva.



Következő lépés lehetőleg úgy dolgozni az alumínium fóliával, hogy a legkevesebb vágott sebet kapjuk.

Ezt a műveletet befejezve előkerülhetnek az évente csak egyszer használatos, zömében alufóliából készült tálak-tepsik. Na, meg a feldolgozásra váró húsneműk.


Az ünnepi menü minden családnál más és más, többnyire azonban a nagy -és dédszülők hagyományait követjük.

Főételként kerül asztalra a húsleves, az elmaradhatatlan macesz gombóccal

Kifőzésre váró gombócok.

 

A nappali menü kedvenc fogása a fokhagymán (nem elírás, nem fokhagymás) sült. Ehhez tudni kell, hogy ebben az időszakban jelenik meg és kb. 2 hétig kapható a friss, száras fokhagyma.

Így kerül a tepsibe, a félbevágott szárral együtt. Rá a hús, só, bors, őrölt szerecsendió, némi olaj (kacsa v. liba esetén ez elmarad) és irány a sütő.


Aki ezek után még édességre vágyna, az választhat a macesz lisztből készült diós piskóta és a kókuszcsók között.


Családi hagyomány, hogy a Szédert nem az étkező asztalnál üljük.

Már teljes a rend, bár még a jelképes étkek hiányoznak az asztalról.

 

Askenáz Széder-tál. Az felrakott ételek mindegyike egy-egy jelkép az egyiptomi rabszolgaság idejéből, nem szolgál fogyasztásra.*

 

A szószos tál  különlegessége, hogy a negyedik generációt szolgálja!!!


Az ünnep jelképei közül egyet, a széder-tálat fentebb már bemutattam, most következzen az, amit mindannyian ismerünk. Van négyszögletes és kerek, sültebb és világos. Van kézi készítésű és gépesített, van őrzött lisztből készült és van az egyszerű. Ez a macesz.

 

Kézi készítésű macesz, őrzött lisztből.*

 

Szintén őrzött macesz, de nagyüzemi kivitelezésben.*


Tórai parancs, hogy Széder estén kovásztalan kenyeret eszünk, ezzel is emlékezve az Egyiptomból történt gyors kivonulásra, arra, hogy a kenyértészta az idő rövidsége miatt nem kelt fel. Az ünnep többi napján már nem kötelező, ami azonban nem ad felmentést a homec-evés (kovászos) tilalma alól. Maceszból készülhet kifli, gombóc, rakott ételek, töltött tekercsek sósan és édesen, csokoládéba mártott édesség, csokigolyó kókuszreszelékbe hempergetve, torta …

 

Maceszt készíteni micva (kötelesség), elkészítésében részt vehet minden 13. életévét betöltött zsidó féréfi. (Lány -és fiúiskolák – a nem vallásosak is – többnyire szerveznek  macesz-sütő versenyt, ahol az egyes csoportok nemcsak gyorsaságukat, de kézügyességüket is összemérhetik.)

Az élelmiszerüzletek óriási választékkal állnak a vásárlók rendelkezésére. Mivel nem előírás, hogy macesz csak búzalisztből készíthető, így a  választékbővítés és a különböző igények kielégítése érdekében ma már nem ritka, hogy a búzaliszten kívül más gabonafélékből készült termékek is szélesítik a kínálatot.

Széder estén u.n. őrzött maceszt eszünk, ami azt jelenti hogy az elkészítéséhez használt lisztet már a gabona betakarításától kezdve külön gonddal kezelik, tárolják, hogy még véletlenül se kerüljön “vízközelbe” sem az aratás közben, sem a malomba szállításkor, és természetesen a köztes időszakban sem.

 

Kép a ’30-as évekből. Masgiach (kósersági felügyelő) vigyázza a gabona betakarítását.*

 

A  gabona őrlése  1-2 nappal előzi meg a sütést , ami idő arra szolgál, hogy a liszt jól kiszellőzzön, vagyis  az őrlés alatt felszabadult hő eltávozzon belőle. A macesz másik alkotóeleme a víz, amit  hideg helyen  tárolunk a felhasználás előtt legalább 12 órán keresztül.  Természetesen arra is gondot kell fordítanunk, hogy a tárolóedény Peszachra kóser legyen.  A tészta összeállításánál a gyorsaság alapkövetelmény annak érdekében, hogy munka közben a lehető legkevesebb hő szabaduljon fel, nehogy az erjedés meginduljon. Ügyelni kell arra is, hogy egyszerre csak annyi tésztát állítsunk össze,  amiből az utolsó darabok is a halachikusan előírt időn belül a sütőbe kerülnek.  Követelmény, hogy a tészta egy percig se “pihenjen”, állandóan munkában legyen. Az összeállítás nehézségéhez tartozik, hogy a massza nem tartalmazhat légbuborékot, nehogy a víz megüljön egy helyen.

Tulajdonképpen a macesz készítés nem időigényes foglalatosság, hiszen attól kezdve, hogy a lisztet a vízzel összegyúrtuk, a sütőbe helyezésig nem telhet el 18! percnél hoszabb idő. Annál jobb, minél többen vesznek részt a munkában, tényleg minden kézre szükség van, hiszen a tevékenység négy helyiségben zajlik, gyakorlatilag egy időben. Szabály ugyanis, hogy a lisztet és a vizet külön helyiségben kell tárolni, hogy még a vízpára se érintkezzen a liszttel. A harmadik helyiségben történik a tészta elkészítése, a formázás és a negyedik helyiségben áll a tűzhely.

A leírtakhoz mellékelek egy videót, ahol pár percben nyomon követhető a kézi macesz útja a liszttől egészen a sütőböl kikerült példányok átvizsgálásáig.

 

http://youtube.googleapis.com/v/atuHLe99iCM&hl=en_US&fs=1&

 

 

Bónuszként mellékelem a maceszgombóc receptjét:

Az első kísérleteket általában nem koronázza siker, de 10-20 év szorgalmas gyakorlás után mindenki eljuthat a gyenge kezdő szintre!


Végy 4-5 tojást és törd fel pohárba. Miután megnézted, mennyi űrt tölt ki, öntsd át egy keverőtálba és a pohárba tölts fele annyi hideg vizet, mint a tojás mennyisége volt. (Mérheted fél tojás héjával is, csak így pancsosabb.)

Tegyél hozzá 1/2 pohár olajat, sót, reszelt szerecsendiót, őrölt borsot, ízlés szerint.

Közben törjél (gyúródeszkán v. mozsárban) legalább 3 lap maceszt apróra, de ne lisztté!!

Keverd a léhez és adjál hozzá annyi lisztté tört maceszt,  (amit vagy készen veszel, vagy otthon töröd porrá) hogy grízgaluska sűrűségű masszát adjon.

Tedd félre pihenni kb. 1,5-2 órára. Fél óra elteltével az ujjaddal ütögesd meg – ha nem tapad a kezedre és állaga rugalmas, felteheted a vizet forrni, amibe tegyél kevés sót is.

vizes kanál és kezed segítségével formálj gombócokat és helyezd sütőpapírra. Amikor a víz forr,  vegyél le a lángból, hogy ne lobogjon és tegyél bele egy “próba” gombócot. Ha szerencséd van, nem esik szét és akkor mehet mellé a többi is. Lassú tűznél (ne lobogjon, de mozgásban legyen!) legalább 1/2 óráig kell főzni. Ezen idő alatt a gombócok többször is helyet változtatnak, de néha nem árt fakanál segítségével az alul lévőknek segíteni a felszínre jutást úgy, hogy fakanállal kissé lenyomod a tartósan felszínen lévőket.

Ha sikerült, tedd titkos, “családbiztos” helyre, különben nem biztos, hogy marad mit feltálalni!

Ha módodban áll, vegyes (marha+csirke) húslevest főzz mellé. Mellé, mert a hangsúly a gombócon van!!!

 

 

Csillagozott képek forrása: Google

 

 

E kissé hosszúra nyúlt, ismeretterjesztésnek szánt írás végén az ősi reményt kifejező mondattal kívánok minden galuti hittestvéremnek – חג כשר שמח – örömteli, kaser Peszachot:

לשנה הבאה בירושלים

 

Jövőre,  Jeruzsálemben!!!

 

2013. március 20.

 

 

30 hozzászólás to “Pészach”

  1. Gertrud 2013. március 20. szerda - 14:53 #

    Nagyon érdekes volt. A maceszt nagyon szeretem, sokszor veszek, most is van itthon, én pászkának ismerem. Gyerekkori emlék, egy szomszéd néni adott mindig kislánykoromban, nagy táblákban volt neki, papírzacskóban. (ki tudja, lehet, hogy nem ugyanaz) A fokhagymán sült hús nagyon finom lehet.
    A szószostál gyönyörű, nekünk is volt ugyanilyen, csak nyilván nagyobb, mert levesestálnak használjuk. (nekem is van egy, de valamelyik anyósomtól, pont így néz ki, ünnepi tálaláskor szeretem)

    • leharisrael 2013. március 20. szerda - 16:20 #

      Igen, Gerti, nem zsidók körében a pászka név dukál. Nem csak Magyarországon, de az egész szocialista tömbben ugyan az a macesz méret volt, ugyanis mindegyik a Százados úti kenyérgyárban készült. Pészach előtt azt kaserolták és egy v. két műszak alatt legyártották a szükséges mennyiséget.
      Azért került a szószos tál lencsevégre, mert abban már benne volt a meggyszósz. Egyébként a teljes készlet hiánytalanul megvan. Igaz, hogy akármilyen régi, évente csak egy alkalommal használjuk.:)

  2. Györgyi Lott 2013. március 20. szerda - 18:55 #

    Emlékszem, milyen örömmel fedeztem fel Zürichben a maceszt, attól kezdve a férjem mindig hozott haza, betördeltem a reggeli tejeskávéba, ovomaltinba. Hatalmas munkádhoz minden elismerésem, a szigorú előírásokat betartani hatalmas fegyelem szükséges. Remélem utána lesz pihenés, a háziasszony kényeztetése…

    • leharisrael 2013. március 20. szerda - 19:34 #

      A maceszos kávé nekem is kedvencem, de azok közé a reggelik közé tartozik, amelyeket csak Pészachkor fogyasztok.
      Ennyi év után már rutinból mennek a dolgok, különben is az a meglátásom, hogy Pészach az az ünnepünk, amelynek törvényi előírásairól a nők lényegesen többet tudnak, mint a férfiak.
      Pihenés nem tudom mikor lesz, a menyem “mindenórás”, ezért az idén nem lesz együtt a teljes család. Minden telefoncsörgésre, mint a csataló, kapom fel a fejemet…

      • Györgyi Lott 2013. március 20. szerda - 20:03 #

        Gondolok Rátok, a jövevényt nagy szeretettel köszöntöm érkezése napján csupa jó kívánsággal! Boldog ünnepeket Lehar!!!!

      • leharisrael 2013. március 20. szerda - 20:15 #

        Györgyikém,köszönöm. Ha megérkezik, tudni fogod.:)

  3. evalajos 2013. március 20. szerda - 20:38 #

    Nagy örömmel olvastam újra, és a video is hasznomra vált…vidám szívvel csinálták, látszott…a “rontottakat” elfogadnám…
    Hatalmas munka a készülődés, de nyilván kellemes kötelesség is….(a macesz (pászka) nagy kedvenc) köszönet.

    • leharisrael 2013. március 21. csütörtök - 11:22 #

      Évám, ahogy öregszem, egyre lassabban megy, de szeretem a pészachi készülődést, aminek végén tisztaság szag van az egész házban.:)

  4. bonifert ferenc 2013. március 20. szerda - 20:42 #

    Szia Lehar, köszönöm a Tőled megszokott részletes ismertetést.
    Békés ünnepet kívánok Nektek!

    • leharisrael 2013. március 21. csütörtök - 11:22 #

      Szia, Boni! Szívesen és köszönjük.:)

  5. Jimbo 2013. március 20. szerda - 22:44 #

    Hag Pesach Sameach :-)

    • leharisrael 2013. március 21. csütörtök - 11:23 #

      Hag kaser sameach gam lachem!:)

  6. Gertrud 2013. március 20. szerda - 23:13 #

    Most olvasom, hogy unokád lesz! Nagyon nagy, örömteli dolog! Gratulálok én is!

    • leharisrael 2013. március 21. csütörtök - 11:24 #

      Igen, Gerti – a sorban az ötödik, de még várat magára

  7. csibacsi 2013. március 21. csütörtök - 14:02 #

    Amennyire az en ertesulesem pontos vagy pontatlan, a paszka megnevezest feltehetoen a szefard kenyszer alatt megkeresztelt es a megtert zsidok honositottak meg Magyarorszagon. Tobbnyire a szefardi eredetu, haszid kozossegekben hasznaltak ezt a megnevezest a maceszra. A magyar “allami” macesz is a Paszka feliratot viselte. A spanyol pasca szo magyar jelentese: husvet.

    • leharisrael 2013. március 21. csütörtök - 14:09 #

      Köszönjük a kiegészítést.:)
      Igen, én is jártam úgy Magyarországon, hogy a pénztárnál kértem blokkot egy csomag maceszra és a kislány közölte, hogy olyant ők nem tartanak.:)

      • csibacsi 2013. március 22. péntek - 01:32 #

        Lehar, az en tavalyi macesz esetem ennel is vadabb. Texasi nagyvarosban tortent, a zsido kornyektol ugy husz merfoldre betertem a helyi nagy onkiszolgalo “Kozert”be maceszt venni. A megkerdezett fogalma-sincs harom asszisztens utan a negyediknek felcsillant a szeme, es tudtomra adta, hogy ez az a dolog amit a zsidok esznek valami unnepen, talan Yakimur (sic) -kor. Megkoszontem a felvilagositast, es o keszsegesen az etnikus elelmiszer szekcioba vezetett. Koser reszleg nem volt. Valoban a mexikoi, kinai, koreai stb. valasztek kozott ott szerenykedett egy nehany kis doboz macesz, egyfele, es nehany izraeli szaraz leves zacsko, szokatlan az amerikai boseghez kepest ahol a zsido kornyekeken a macesz valasztek normalis korulmenyek kozott zavarba ejto dilemmat okozhat a vasarlonak. Na, megvettem az egy dobozt az egyfelebol, ha mar ott voltam. Dacbol es kenyelembol nem hordok magammal szemuveget, igy az igazi meglepetes otthon talalt ram. A dobozon angol, francia es heber felirat biztositott arrol, hogy a macesz NEM KOSER PESZHRA. Azota toprengek, mi lehetett a keszletezo izraeli ceg celja ezzel a kimagasloan egyedi termekkel. Masnap ugy dontottem, husz merfold nem is olyan nagy tavolsag, hogy Koser sel Peszah macesszal varjam az unnepet.
        Hag szameah, boldog koser Peszahot kivanok, jovore Jeruzsalemben!

      • leharisrael 2013. március 22. péntek - 11:22 #

        Jót nevettem a történeteden!:) Nem tudom Amerikában hogy van, de nálunk egész évben kapható maceszliszt, arra is rá van írva, hogy nem kaser Pészachra. Őszintén mondom, macesz lapot év közben én még nem láttam – azon a körrnyéken, ahol én vásárolok.
        Pészach előtt viszont óriási itt is a felhozatal.
        Hag kaser szameah, jövőre Jeruzsálemben!:)

  8. Avi 2013. március 22. péntek - 10:31 #

    Köszönöm a fantasztikus leírást. Férfi létemre én igen finom maceszgombócot tudok készíteni és így a családdal megkedveltetni. Gratulálok az unokád születéséhez bár már te rutinos nagymama vagy ebben. Én most várom az első unokát és izgalommal vegyes kiváncsisággal készülök a nagypapaságomra. :)
    Chag Peszah Szameah az egész családodnak és minden kedves társunknak.

    • leharisrael 2013. március 22. péntek - 11:25 #

      Avi, nagyon szívesen! Az jó lenne, ha nálunk is tudnának a férfiak macesz gombócot készíteni.:)) Komolyan örülnék neki. (Lassan azért átadom a stafétabotot, pl. Purimra már a fiam sütötte a flódnit.)
      A fiatalabbikat most fogom hívni, eddig nem érkezett meg az új unoka. Igaz, hogy kiírás szerint Szombatra várható, de abban voltak, hogy a többi is valamivel korábban született. Remélem minden rendben lesz velük, most már egy kicsit tűkön ülök.

  9. Chiyori (@chiyori123) 2013. március 24. vasárnap - 17:09 #

    Kedves lehar! Békés ünnepeket kívánok én is neked, és gratulálok a kisunokádhoz!

    • leharisrael 2013. március 24. vasárnap - 17:37 #

      Viszont, Neked is minden jót! Köszönöm.!:)

  10. csibacsi 2013. március 26. kedd - 06:06 #

    Daj-dajenu, daj-dajenu, daj-dajenu, dajenu, dajenu!
    Es bizony lesz dajdajozas!
    Hag szameah!

  11. izraeli 2013. március 31. vasárnap - 11:05 #

    Lehar, חג שמח!
    Sok erot es boldogsagot unokaidhoz es az ujhoz {remelem, megerkezett}.
    Ugy latom, te is, mint majdnem mindannyiunk, totalis nagymama vagy.
    Nekem is, minden faradsag ellenere,miota parom, nagyapo, nincs velunk,
    ok adjak az erot .
    Miota resztvettem ket nagy unokam שורשים- gyokerek – unnepelyen
    ertem hogy igy van.

    מדור המדבר לדור הגאולה
    Mi dor hamidbar lo dor hagoula
    A sivatagi nemzedektol a megvaltas nemzedekehez

    • leharisrael 2013. március 31. vasárnap - 14:08 #

      Izraeli! Későn értem gépközelbe, az utolsó napra – meg az ér többi napjára is – kívánok minden jót. חג שמח

      Négy lányunoka után megérkezett az első FIÚ. Shabat ha-Gadol este, szeuda után letették a három nagyot, hívták a mentőt, negyed óra alatt bent voltak a kórházban és 5 perc múlva már felsírt! Hol ha-moed Szombatján volt a brisz, úgyhogy még egy kicsit fáradtnak érzem magam.:)

  12. kehreg 2013. április 2. kedd - 21:41 #

    Kedves Blogger!

    Szeretnénk meghívni kék-fehér blogstandunkra https://www.facebook.com/izraelblog Sajnos közvetlen elérhetőséget nem találtunk rád, kérlek, lépj velünk kapcsolatba. Shalom

    András

    • leharisrael 2013. április 3. szerda - 08:17 #

      Kedves András! Hagytam üzenetet a FB-on!

  13. Istvan Kucsera 2013. július 23. kedd - 11:02 #

    Hiszem,hogy a zsidó vallás és néprajz a magyar egyetemes kultúra része.Köszönöm,hogy részese lehettem-e fontos évezredes ünnepi előkészületnek a “pászka” sütésének.

Hozzászólás a(z) Jimbo bejegyzéshez Kilépés a válaszból